Pendampingan Kepada Siswa untuk Meningkatkan Semangat Belajar di Masa Pandemi Covid-19

Authors

  • Pudin STKIP Syekh Manshur, Pandeglang, Indonesia
  • Ratna Dewi STKIP Syekh Manshur, Pandeglang, Indonesia
  • Rifki Arif Nugraha STKIP Syekh Manshur, Pandeglang, Indonesia
  • Salman Sunardi STKIP Syekh Manshur, Pandeglang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33578/pure.v1i2.p121-129

Keywords:

learning assistance, motivation, reward, ice-breaking

Abstract

Learning assistance is a primary need for students who are already very bored in dealing with online learning. Learning mentoring activities will be able to increase student motivation in learning. So with that, a program that can help partners is prepared, namely the students of SDN Sangkanwangi 1 with a mentoring method that is relaxed and fun. The implementation of this activity is carried out regularly at SDN Sangkanwangi 1 for 30 days. These activities include providing motivation, materials, questions and answers, games, and rewards for students who actively participate. This activity is expected to increase student saturation in online learning during the pandemic.

References

Abduh. (2015). Mempelajari Ice Breaking dalam belajar. In PT. Bimi Nosantara.

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6. http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info Singkat-XII-7-I-P3DI-April-2020-1953.pdf

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Contesa, D. (2019). Hubungan Orang Tua Dengan Minat Belajar Siswa Pada Masa Covid-19. https://mahasiswaindonesia.id/hubungan-orang-tua-dengan-minat-belajar-siswa-pada-masa-covid-19/.

Dan Agoes Kamaroellah, S. (2019). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips Di Smpi Nurul Yaqin Bujur Timur Batu Marmar Pamekasan. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 1(1), 43. https://doi.org/10.19105/ejpis.v1i1.2960

Dewi Yana, Hajidin, Intan Safiah. (2016). PEMBERIAN REWARD DAN PUNISHMENTSEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI SISWA KELAS V DI SDN 15 LHOKSEUMAWE. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Volume, 1(2), 11–18.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.

Hidayah, N. (2020). TANTANGAN KEBIJAKAN PEMBELAJARAN JARAK JAUH DI ERA PANDEMI COVID 19. Majelis Pendidikan Aceh, 14(2).

Istikomah, I., & Sutiyah, P. M. (2020). PENGGUNAAN PERMAINAN ICE BREAKING MIX AND MATCH DAN IF THEN DALAM MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR SEJARAH SISWA KELAS X IPS 5 DI SMA NEGERI 5 SURAKARTA TAHUN 2018/20191. Jurnal Candi, 20(1), 32–45.

Kurniawan, D. (2014). Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, Praktik, dan Penilian). Alfabeta.

Majid, A. (2014). Strategi Pembelajaran. Remaja Rosda karya.

Rimbarizki, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Daring Kombinasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C Vokasi di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) UNESA, Pioneer Karanganyar. J+PLUS, 6(2).

Published

2021-11-30

How to Cite

Pudin, Ratna Dewi, Rifki Arif Nugraha, & Salman Sunardi. (2021). Pendampingan Kepada Siswa untuk Meningkatkan Semangat Belajar di Masa Pandemi Covid-19. Pucuk Rebung: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 1(2), 121–129. https://doi.org/10.33578/pure.v1i2.p121-129

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.